Articole

ReadBooks.jpg

Zece porunci pentru citirea cu voce tare (Mem FOX)

  1. Citiți-le copiilor cu voce tare, măcar zece minute voioase și jucăușe, zi de zi. De la naștere!

  2. Citiți cel puțin trei povești pe zi: poate fi aceeași poveste citită de trei ori. Copiii au nevoie de o mie de povești înainte să învețe să citească. Sau de aceeași poveste de o mie de ori!

  1. Citiți cu glas tare și cu însuflețire. Ascultați-vă glasul, să nu fie monoton, apatic sau plictisitor. Relaxați-vă, prindeți curaj și distrați-vă! Râdeți cu poftă!

  1. Citiți cu bucurie și din toată inima pentru dumneavoastră și spre desfătarea ascultătorilor.

  1. Citiți poveștile preferate ale copiilor, iar și iar, de câte ori vi se cere, și repetați aceeași “melodie”, de fiecare dată: păstrați intonația, intensitatea și ritmul la fiecare pagină.

  1. Dăruiți-le copiilor o limbă vie, un vocabular bogat: vorbiți-le întruna despre ilustrații, sau despre orice altceva legat de carte; fredonați un cântecel care vă vine în minte, spuneți o poezie săltăreață, sau bateți din palme împreună.

  1. Pentru copiii mai mici căutați cărți cu rime, ritm sau repetiții. Alegeți cărți foarte scurte.

  1. Lăsați-vă inspirați de carte ca să vă jucați: lăsați-i pe copii să găsească rima, să caute cuvinte care încep cu numele copilului sau al dumneavoastră. Nu uitați nicio clipă că nu trebuie să devină o corvoadă, ci să rămână un joc minunat.

  1. Nu-i învățați pe copii să citească, nu vă enervați, nu creați tensiuni în preajma cărților.

  1. Citiți-le copiilor cu glas tare în fiecare zi pentru că vă este drag să fiți alături de ei, nu pentru că așa se cade.

(traducere și adaptare Elena Mușat)

Sursa http://memfox.com/for-parents/for-parents-ten-read-aloud-commandments/ 

Articol publicat pe website-ul www.montessoribucuresti.ro cu acordul autoarei, dna Mem FOX


Să le citim copiilor mai mari

(adaptare după articolul Reading to Older Children )

Când copiii învață să citească singuri, mulți părinți renunță să le mai citească copiilor cu voce tare.

Să ne gândim totuși că beneficiile cititului cu voce tare nu se opresc la o vârstă anume. De fapt, există motive serioase să continuăm să le citim copiilor, chiar și atunci când aceștia au ajuns la vârsta adolescenței.

În accepțiunea experților, nivelul de înțelegere a ceea ce citim atinge nivelul de înțelegere a ceea ce auzim pe la vârsta de 13 ani. Nici măcar la această vârstă nu există un motiv serios să nu le mai citim copiilor cu voce tare.

Cititul cu voce tare a început să fie perceput ca o activitate pentru copii relativ recent. Înainte sa apară televizorul, lecturarea cu voce tare a unui ziar, sau a unei cărți, la masa de seară era ceva obișnuit.

Vârsta de citire vs vârsta de ascultare

Un copil de 8 ani a ajuns deja la vârsta de citire. Asta înseamnă că abilitățile și capacitățile sale de a citi sunt cele obișnuite pentru un copil de 8 ani.

Cu toate acestea, un copil de 8 ani va avea o vârstă de ascultare cu cel puțin 4-5 ani mai mare decât vârsta cronologică. Cel mai probabil vârsta lui de ascultare este cam de 10-12 ani. Asta înseamnă că va înțelege și va asculta cu plăcere cărți pe care copiii de 10-12 ani le-ar putea citi singuri.

Acesta este unul dintre motivele extraordinare să le citim copiilor mai mari: să se bucure de cărți pe care nu le pot citi singuri cu ușurință. Mai mult, întreaga familie va avea de câștigat din cititul cu voce tare.

Iată patru motive temeinice pentru a le citi copiilor mai mari:

  • este un mod minunat de a vă bucura de câteva momente de liniște alături de copiii dumneavoastră, după o zi încărcată de muncă și de școală. Una dintre perioadele obișnuite pentru citit este înainte de culcare, dar puteți citi în orice perioadă a zilei care vi se pare potrivită și pentru dvs și pentru copil. Ați putea încerca o duminică după-amiază liniștită. Le puteți citi copiilor atunci când sunt bolnavi. Se vor bucura de timpul petrecut împreună.
  • îi ajută pe copii să asculte povestiri mai complicate decât cele pe care le poate citi singur, și astfel își pot îmbogăți cultura generală și vocabularul, pentru că aud un limbaj mai variat și pot întreba ce înseamnă anumite cuvinte pe care nu le înțeleg.
  • creează o legătură extraordinară între părinți și copii: vorbiți despre ceea ce citiți, așteptați cu nerăbdare următoarea sesiune de lectură, vă întrebați oare ce se va întâmpla mai departe...
  • încurajează dragostea pentru lectură și pentru cărți

Mem Fox, autoare de cărți pentru copii și specialist în educație, spunea așa: "Când îi sfătuiesc pe părinți să le citească copiilor n-aș vrea să sune a medicament, vreau să sune a ciocolată."

(traducere și adaptare Elena Mușat)


Experiment_Pairs.JPG

Să înveți să gândești - Școala elementară Montessori

Primii ani de școală Montessori (de la 6 la 12 ani) oferă oportunități unice pentru dezvoltarea copilului, dezvoltare ale cărei baze au fost clădite în anii de grădiniță. Copilul intră într-o perioadă nouă a vieții sale; acest copil creativ, plin de imaginație, prietenos are nevoie de un mediu pregătit și de un traseu vast și variat de studiu, care să spijine independența și potențialul care încep să înflorească acum. Programul de școală elementară Montessori, pentru copii cu vârste între 6 și 12 ani, este gândit și elaborat astfel încât să vină în întâmpinarea nevoilor pe care le au copiii în această perioadă de dezvoltare. Această experiență școlară le va forma nu doar cunoștințele și abilitățile, ci și atitudinea față de învățare pentru tot restul vieții.

Citeste articolul integral...


Cele trei instrumente esențiale

de Melinda Nielsen

Educația cosmică este planul pe care Maria Montessori l-a gândit pentru copilul aflat în a doua etapă de dezvoltare. Pentru implementarea educației cosmice e nevoie de un adult dornic să susțină școlarii în călătoria lor de a se construi pe sine. Ca dascăli Montessori avem cea mai minunată meserie din lume: spunem povești despre univers și tot ce cuprinde el. Avem responsabilitatea de a aprinde în copil dorința de a explora universul, ceea ce-l va face să descopere cum sunt toate conectate. În acest proces, copilul deprinde să aprecieze ființele umane care l-au premers, contribuția lor la societate și, la rândul său, meditează la care ar fi propriul său rol în univers. 

Odată cu invitația de a explora universul, copilului aflat într-o clasă Montessori i se garantează o serie de libertăți. Această libertate trebuie echilibrată de responsabilitate. Libertatea fără responsabilitate conduce spre haos și, de multe ori, la metode tradiționale de predare. 

Aceasta este o responsabilitate uriașă pe umerii noștri. Dr. Montessori nu ne-a lăsat însă fără mijloacele necesare pentru a face față acestei uimitoare responsabilități. Suntem înarmați cu 3 instrumente esențiale pentru a sprijini copilul în călătoria sa de responsabilitate și construcție de sine.

Citește articolul integral...


Reflectii asupra unei copilarii Montessori

de Kristin McAlister – Young

Atunci cand mi s-a cerut sa scriu despre experienta mea din scoala Montessori m-am gandit ca va fi foarte usor…  un eseu scurt legat de scolarizarea mea. Am urmat o scoala Montessori de la varsta de 3 ani pana la 12 ani, asa ca m-am gandit ca am destul material de prelucrat. Dar atunci cand m-am asezat sa scriu, am realizat ce lucru ciudat este sa reflectezi asupra propriei educatii. Nu stiu sigur unde se termina scolarizarea mea si unde incep eu, ca persoana. Ce sunt eu, cu modul propriu in care abordez lumea si ce parte din mine este rezultatul Montessori? As fi fost la fel de independenta, curioasa, pasionata de conexiunile lumii si de locuitorii ei daca nu as fi fost crescuta in filosofia Montessori? [...]

Citeste articolul integral...


 
Copyright © 2007-2017 Montessori School of Bucharest. All rights reserved